Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa
im. Lucjana Kowalskiego w Skórowie
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Statut szkoły

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§1

  1. Pełna nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa im. Lucjana Kowalskiego w Skórowie, zwana dalej Szkołą.
  2. Cykl kształcenia w Szkole trwa 8 lat i jest zgodny z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania.
  3. Szkoła prowadzi oddziały:
    1. I etapu edukacyjnego - klasy 1-3;
    2. II etapu edukacyjnego - klasy 4-8;
    3. wychowania przedszkolnego.
  4. Nauka w szkole jest bezpłatna.
  5. Siedziba Szkoły znajduje się w Skórowie 13a.
  6. Zasady rekrutacji uczniów do Szkoły oraz oddziałów przedszkolnych określają odrębne przepisy.
  7. Szkoła wydaje świadectwa ukończenia Szkoły, duplikaty świadectw oraz inne druki szkolne i dokumenty na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz zasadach ogólnych postępowania administracyjnego.
  8. Organizację oraz zasady funkcjonowania, a także prawa i obowiązki dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych i ich rodziców oraz nauczycieli tych oddziałów określają przepisy rozdziału 9.
  9. Do uczniów i rodziców oddziałów i klas, o jakich mowa w ust. 6 mają zastosowanie odpowiednio rozdziały 9 i 10. W zakresie tam nieuregulowanym należy stosować zapisy pozostałych rozdziałów statutu.

Rozdział 2 
Cele i zadania szkoły

§2

  1. Cele i zadania Szkoły są zgodne z normami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Ustawie i przepisach wydanych na jej podstawie, Konwencji o prawach dziecka oraz innych powszechnie obowiązujących aktach prawa
  2. W nauczaniu i wychowaniu Szkoła dąży do wszechstronnego rozwoju ucznia zgodnie z uniwersalnymi zasadami etyki, rozwijania w nich poczucia odpowiedzialności, tolerancji, poszanowania dziedzictwa kulturowego ludzkości.
  3. Szkoła podejmuje działania zgodne z wymaganiami państwa i osadzone w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Cele Szkoły to:
    1. umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły oraz do dalszego kształcenia;
    2. kształcenie kompetencji kluczowych uczniów z uwzględnieniem ich wrodzonego potencjału rozwojowego;
    3. kształtowanie środowiska wychowawczego ucznia sprzyjającego realizowaniu celów i zasad określonych w przepisach prawa, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów a w przypadku uczniów niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności;
    4. zapewnianie uczniom opieki odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Szkoły.
  4. Cele wymienione w ust. 3 społeczność Szkoły osiąga poprzez realizację procesu nauczania i uczenia się, który określają:
    1. szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględnia wymiar wychowawczy obejmuje całą działalność Szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
    2. program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy treści o charakterze wychowawczym oraz działania o charakterze profilaktycznym kierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
  5. Do zadań Szkoły umożliwiających osiąganie celów określonych w ust. 3 należy w szczególności:
    1. pełna realizacja programów nauczania, dostosowująca treści, metody organizację poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych uczniów;
    2. pełna realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego, promująca zdrowy styl życia i skutecznie zapobiegająca współczesnym zagrożeniom;
    3. umożliwianie uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
    4. organizacja zajęć zastępczych w wypadku nieobecności nauczyciela.

§3

  1. W zakresie wolontariatu Szkoła:
    1. prowadzi działania promujące ideę wolontariatu wśród uczniów;
    2. stwarza uczniom możliwości podejmowania działań wolontariatu organizowanych przez organizacje, stowarzyszenia, itp. działające poza Szkołą na podstawie zawartych porozumień lub umów również na terenie Szkoły;
    3. organizuje własne działania w zakresie wolontariatu i włącza w nie uczniów.
  2. Działania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 wymagają pisemnej zgody rodziców ucznia. 

§4

  1. Szkoła zapewnia uczniom konieczną pomoc pedagogiczną poprzez:
    1. rozpoznawanie trudności dziecka i ucznia przez nauczyciela, pedagoga i innych specjalistów zatrudnionych w Szkole;
    2. umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów, odkrywania i doskonalenia wrodzonych zdolności, realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia Szkoły w skróconym czasie;
    3. organizowanie, w zależności od potrzeb i zaleceń współpracujących ze Szkołą właściwych poradni psychologiczno – pedagogicznych zajęć specjalistycznych;
    4. objęcie szczególną opieką dzieci niepełnosprawnych oraz objętych nauczaniem indywidualnym;
    5. porady dla uczniów;
    6. porady, konsultacje i warsztaty dla rodziców.
  2. Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej określają odrębne przepisy. 

§ 5

  1. Szczegółowe programy, formy i zasady realizacji zadań Szkoły określają zarządzenia, regulaminy lub instrukcje ustalane przez Dyrektora, po zasięgnięciu, zgodnie z kompetencjami, opinii odpowiednio: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego.
  2. Akty wewnętrzne wymienione w ust.1 są podawane do wiadomości w formie pisemnej w księdze zarządzeń lub poprzez dziennik elektroniczny.

Rozdział 3 
Organy szkoły

§6

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem, utworzonym zgodnie z art. 69 Ustawy Prawo oświatowe, posiadającym kompetencje i uprawnienia określone w ustawie oraz innych przepisach i działającym na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
  2. Rada rodziców jest organem szkoły powołanym na podstawie art. 83 Ustawy, którego kompetencje są określone w art. 84 Ustawy i innych przepisach.
  3. Do kompetencji, o których mowa w ust. 2 należy również:
    • uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo – profilaktycznego Szkoły;
    • opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Szkoły organowi prowadzącemu szkołę;
    • organizowanie przedsięwzięć mających na celu gromadzenie środków pieniężnych na rzecz Szkoły oraz gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców;
    • występowanie do dyrektora Szkoły lub rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.
  4. Radę rodziców reprezentuje zarząd, którego strukturę oraz szczegółowe kompetencje a także sposób wyłaniania członków Zarządu określa regulamin rady rodziców.
  5. W zarządzie rady rodziców winni być reprezentowani przedstawiciele wszystkich etapów kształcenia tj.: oddziałów przedszkolnych, klas 1-3 oraz klas 4-8.
  6. Samorząd uczniowski jest organem Szkoły powołanym i posiadającym uprawnienia określone w art. 85 Ustawy.
  7. Rada samorządu uczniowskiego wybiera opiekuna spośród nauczycieli i opracowuje regulamin swojej działalności, który uchwalany jest przez ogół uczniów.
  8. W radzie samorządu winni być reprezentowani uczniowie wszystkich oddziałów II etapu edukacyjnego, tj. klas 4-8.

Rozdział 4
Organizacja szkoły

§7

  1. Zajęcia lekcyjne (godzina lekcyjna) – trwają 45 minut. W uzasadnionych przypadkach, w drodze decyzji dyrektora czas prowadzenia zajęć lekcyjnych może zostać skrócony – do 30 minut, lub wydłużony – do 60 minut z zachowaniem tygodniowego wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
  2. Zmiana czasu trwania zajęć, o jakiej mowa w ust. 1, jest ogłaszana pisemnie poprzez dziennik elektroniczny i/lub księgę zarządzeń przynajmniej z jednodniowym wyprzedzeniem.
  3. Przerwy międzylekcyjne trwają od 5 do 20 minut.
  4. Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów przed rozpoczęciem swoich zajęć, w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach według zatwierdzonego przez dyrektora harmonogramu.
  5. Za nieobecnego nauczyciela dyżur pełni nauczyciel pełniący zastępstwo.
  6. Zajęcia pozalekcyjne są organizowane z uwzględnieniem zainteresowań i potrzeb rozwojowych uczniów.

§8

  1. W Szkole działają zespoły nauczycieli powoływane na czas określony lub nieokreślony przez dyrektora.
  2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora.
  3. Zespoły pracują zgodnie z opracowanymi przez siebie planami i zadaniami do realizacji w danym roku szkolnym. Zespół przedstawia Radzie Pedagogicznej sprawozdanie ze swojej działalności, zawierające wnioski i rekomendacje, podczas ostatniego zebrania w danym roku szkolnym. 

§9

  1. Szkoła udziela i organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc udzielana jest uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom.

  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności z:

    1. niepełnosprawności;
    2. niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem;
    3. szczególnych uzdolnień;
    4. specyficznych trudności w uczeniu się;
    5. zaburzeń komunikacji językowej;
    6. choroby przewlekłej;
    7. sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
    8. zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi;
    9. trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
  3. Uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele oraz specjaliści realizujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności pedagodzy szkolni i specjalni, psycholodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami".
  4. Rodzicom uczniów i nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w formie porad, konsultacji, warsztatów i polega na organizowaniu wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologicznopedagogicznej dla uczniów.
  5. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
  6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
  7. O pomoc psychologiczno-pedagogiczną może się zwrócić każdy podmiot funkcjonujący w szkole.
  8. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniowi nauczyciele w trakcie bieżącej pracy prowadząc z nim zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, we współpracy z:
    1. rodzicami ucznia;
    2. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi;
    3. placówkami doskonalenia nauczycieli;
    4. pedagogiem szkolnym i specjalnym;
    5. organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom szkoły w formie:
    1. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
    2. zajęć korekcyjno-kompensacyjnych;
    3. terapii pedagogicznej;
    4. zajęć logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym;
    5. zajęć rozwijających uzdolnienia;
    6. zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
  10. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i terapii pedagogicznej organizuje się dla dzieci wykazujących trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  11. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
  12. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.

§ 10
Współpraca z poradnią pedagogiczno-psychologiczną

  1. Szkoła korzysta z wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie doskonalenia kompetencji pedagogicznych nauczycieli.
  2. Szkoła umożliwia pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzenie obserwacji w naturalnym środowisku ucznia.
  3. Szkoła na wniosek poradni udziela informacji o funkcjonowaniu dziecka w środowisku szkolnym.
  4. Szkoła tworzy warunki do indywidualnych i zbiorowych spotkań rodziców z pracownikami poradni mających na celu wsparcie rodziców w procesie wychowawczym.
  5. Szkoła korzysta z pomocy poradni w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
    i opiekuńczych na zasadach współpracy uzgodnionych między Szkołą a poradnią.

§ 10a
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego

  1. Szkoła w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego wspiera uczniów w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
  2. W oddziałach przedszkolnych działania w zakresie doradztwa zawodowego mają na celu preorientację zawodową. Cele te są realizowane na zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego prowadzonych zgodnie z przyjętym programem wychowania przedszkolnego.
  3. W klasach I-VI działania w zakresie doradztwa zawodowego mają na celu orientację zawodową, zapoznanie uczniów ze znaczeniem własnych zainteresowań i predyspozycji w wyborze właściwego zawodu. Cele te są realizowane na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego i na zajęciach z wychowawcą.
  4. W klasach VII-VIII celem działań w zakresie doradztwa zawodowego jest wspieranie uczniów w procesie przygotowującym do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu. Realizacja wymienionych celów odbywa się na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z kształcenia ogólnego, zajęciach z wychowawcą, zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  5. W Szkole pieczę nad wewnąrzszkolnym systemem doradztwa zawodowego sprawuje szkolny doradca zawodowy.
  6. Do zadań szkolnego doradcy zawodowego należy w szczególności:
    1. systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe w celu wsparcia uczniów w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
    2. gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
    3.  
    4. opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
    5. koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez Szkołę;
    6. współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;
    7. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzone są przez nauczycieli specjalistów zatrudnionych w Szkole w ramach ich obowiązków.

§ 11 
Jadalnia

  1. W Szkole prowadzona jest stołówka, z której nieodpłatnie korzystają uczniowie wytypowani przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Potęgowie. Pozostali uczniowie i pracownicy Szkoły mogą korzystać z posiłków po uiszczeniu opłaty ustalonej przez prowadzącego stołówkę.

§ 12
Świetlica

  1. Szkoła zapewnia uczniom miejsce świetlicowe.
  2. Czas pracy świetlicy ustalany jest odpowiednio do potrzeb dzieci dojeżdżających. 

§ 13
Biblioteka

  1. W Szkole funkcjonuje biblioteka szkolna.
  2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice.

§13a
Wolontariat

  1. W szkole w ramach działań samorządu uczniowskiego organizuje się pracę wolontariacką uczniów na rzecz pomocy innym uczniom i instytucjom współpracującym ze szkołą. Praca ta wykonywana jest w formie Szkolnego Koła Wolontariatu zwanego dalej Kołem.
  2. Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły: nauczycieli, uczniów oraz rodziców na rzecz potrzebujących
  3. Wolontariusz w szkole to osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w Szkolnym Kole Wolontariatu.
  4. Wolontariuszem może być każdy, kto dobrowolnie i za darmo chce pracować na rzecz innych.
  5. Nieletni członkowie Koła zobowiązani są przedstawić pisemną zgodę rodziców na działanie w Wolontariacie.
  6. Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary:
    1. środowisko szkolne;
    2. środowisko pozaszkolne.
  7. Prawa i obowiązki wolontariusza oraz system rekrutacji do Koła, zakres jego działania i realizowanych zadań określa regulamin Szkolnego Koła Wolontariatu.
  8. Wolontariusz może wykonywać świadczenia na rzecz:
    1. stowarzyszenia którego jest członkiem;
    2. fundacji.
  9. Działalność wolontariacka jest potwierdzana zaświadczeniem, które wydaje się na zakończenie roku szkolnego lub na żądanie zainteresowanego.

§ 13b
Nauczanie zdalne i hybrydowe

  1. Procedury i zasady nauczania hybrydowego i zdalnego określa załącznik nr 2 do statutu.

Rozdział 5
Współdziałanie rodziców i nauczycieli

  1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
  2. Rodzice mają prawo do:
    • zapoznania się z wewnątrzszkolnymi oraz przedmiotowymi zasadami oceniania;
    • rzetelnej informacji na temat zachowania i postępów w nauce ich dziecka;
    • uzyskania informacji dotyczących wychowania i kształcenia ich dziecka;
    • uczestnictwa w wyborach do odpowiednich organów Szkoły.
  3. Szkoła oczekuje od rodziców:
    1. pomocy w organizowaniu przedsięwzięć (wycieczki, zielone szkoły, uroczystości itp.) i w podejmowanych działaniach wychowawczych i opiekuńczych – na miarę możliwości rodziców, zarówno w odniesieniu do Szkoły, jak i oddziału;
    2. współpracy w budowaniu poprawnych relacji między rodzicami a pracownikami Szkoły;
    3. przedstawiania Szkole swoich konstruktywnych uwag, zastrzeżeń i wniosków dotyczących jej funkcjonowania.

Rozdział 6
Nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły 

§ 15

  1. Zasady zatrudniania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych Szkoły określają odrębne przepisy.
  2. Liczbę pracowników Szkoły ustala dyrektor w oparciu o zatwierdzony przez organ prowadzący arkusz organizacyjny.
  3. Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych pracowników Szkoły ustala dyrektor w imiennym przydziale czynności.
  4. Dyrektor Szkoły powołuje społecznego zastępcę, któremu przydziela zakres obowiązków i uprawnień.
  5. O sposobach i formach wykonywania zadań, w oparciu o przydział czynności, o którym mowa w ust. 3, decyduje w sposób autonomiczny pracownik.

§ 16 

  1. Do zakresu działań wszystkich pracowników Szkoły należy w szczególności zapewnienie bezpieczeństwa uczniów podczas pobytu w Szkole i poza jej terenem, w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, zgodnie z obowiązującymi powszechnie przepisami oraz niniejszym statutem.
  2. Do zakresu zadań nauczyciela należy:
    1. organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych;
    2. obowiązek doskonalenia umiejętności dydaktycznych poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
    3. rzetelne, systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania (dzienniki zajęć lekcyjnych);
    4. punktualne rozpoczynanie zajęć i terminowa realizacja powierzonych zadań;
    5. wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej;
    6. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb ucznia;
  3. Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy:
    1. opieka nad powierzonym mu oddziałem, w tym zapewnienie przepływu informacji pomiędzy uczniami a społecznością szkolną;
    2. poznanie środowiska uczniów swojego oddziału;
    3. koordynowanie oddziaływań wychowawczych nauczycieli uczących w danym oddziale;
    4. tworzenie warunków zapewniających właściwe relacje interpersonalne w zespole uczniów;
    5. współpraca z rodzicami uczniów oraz włączanie ich w programowe i organizacyjne sprawy oddziału i Szkoły.
  4. Do zakresu zadań nauczyciela świetlicy należy:
    1. organizacja i realizacja działań wychowawczo-opiekuńczych świetlicy szkolnej;
    2. opieka nad uczniami korzystającymi z opieki świetlicy, w tym zapewnienie przepływu informacji pomiędzy uczniami a społecznością szkolną;
    3. tworzenie warunków zapewniających właściwe relacje interpersonalne w zespole uczniów;
  5. Pedagog szkolny wykonuje zadania w zakresie:
    1. zbierania informacji na temat funkcjonowania ucznia w społeczności szkolnej;
    2. zbierania informacji na temat procesów grupowych;
    3. koordynowania działań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    4. przygotowania opinii dotyczących funkcjonowania ucznia w Szkole;
    5. występowania z ramienia Szkoły jako pełnomocnika ucznia;
    6. organizowania i koordynowania działań Szkoły związanych w funkcją opiekuńczą, w tym pomocy materialnej.

§ 17

  1. W Szkole zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
  2. Do zadań pracowników administracji i obsługi należy w szczególności:
    1. troska o bezpieczeństwo dzieci poprzez sprawną organizację pracy, przestrzeganie przepisów oraz zasad higieny pracy;
    2. rzetelne wykonywanie obowiązków (zgodnie z przydziałem czynności);
    3. przestrzeganie przepisów prawa, w szczególności statutu Szkoły, regulaminu pracy;
    4. poszanowanie mienia szkolnego;
    5. przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
  3. Zależność służbową pracownika wyznacza się zgodnie z jego stanowiskiem pracy w strukturze organizacyjnej Szkoły. 

Rozdział 7
Uczniowie

§ 18
Prawa i obowiązki ucznia

  1. Uczeń ma prawo do:
    1. wiedzy o przysługujących mu prawach;
    2. kształcenia się, wychowania i opieki odpowiedniej do wieku osiągniętego rozwoju;
    3. dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości psychofizycznych;
    4. zapoznania się ze statutem szkoły, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, regulaminami i procedurami obowiązującymi w szkole;
    5. się z programem nauczania i wymaganiami edukacyjnymi dla danego poziomu nauczania;
    6. odpowiednio zorganizowanego procesu nauczania, dostosowanego do możliwości psychofizycznych i predyspozycji ucznia;
    7. zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły;
    8. opieki wychowawczej;
    9. swobody w wyrażaniu własnych poglądów, myśli, przekonań, z szacunkiem dla innych osób;
    10. rozwijania zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych oraz w formie indywidualnego programu lub toku nauki, w przypadku szczególnych uzdolnień ucznia; umożliwienie ukończenia szkoły w skróconym czasie;
    11. powiadomienia, z wyprzedzeniem co najmniej tygodniowym, o terminie i zakresie pisemnych prac klasowych;
    12. jawnej i umotywowanej oceny;
    13. czasu wolnego przeznaczonego na wypoczynek;
    14. opieki zdrowotnej;
    15. pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
    16. ochrony własności intelektualnej;
    17. współorganizowania imprez szkolnych i uczestnictwa w nich;
    18. korzystania z pomocy dydaktycznych, urządzeń i sprzętu znajdującego się w szkole;
    19. bezpiecznych warunków nauki w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę;
    20. uzyskiwania informacji z różnych źródeł wiedzy;
    21. wsparcia, przez nauczycieli, w przypadku zagrożenia niepowodzeniem szkolnym;
    22. udziału w konkursach i olimpiadach;
    23. pomocy materialnej i stypendialnej, w przypadku pozostawania w trudnej sytuacji ekonomicznej lub życiowej;
    24. przygotowania go do kształcenia na kolejnym etapie edukacyjnym, w tym wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
    25. reprezentowania szkoły na zewnątrz;
    26. do ochrony przed wszelkimi przejawami przemocy, agresji, zastraszania itp.;
    27. równego traktowania.
  2. Do obowiązków ucznia należy:
    1. przestrzeganie obowiązujących w szkole przepisów prawa zewnętrznego i wewnętrznego;
    2. systematyczne uczenie się i podnoszenie swoich umiejętności;
    3. aktywny udział w zajęciach, wykonywanie poleceń i zadań zleconych przez nauczyciela;
    4. odnoszenie się z szacunkiem do uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły;
    5. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
    6. dbanie o porządek i ład w klasie i szkole;
    7.  
    8. dbanie o swoje zdrowie, higienę osobistą, bezpieczeństwo własne i kolegów; nieuleganie nałogom i przekonywanie innych o ich szkodliwości;
    9. noszenie w czasie zajęć szkolnych schludnego, estetycznego ubioru;
    10. podczas uroczystości noszenie stroju galowego, który składa się z białej koszuli i czarnych lub granatowych spodni albo spódnicy w tych kolorach;
    11. symboli państwowych i szkolnych;
    12. aktywne uczestniczenie w życiu szkolnym;
    13. wykazywanie się wiedzą zdobytą podczas zajęć;
    14. przygotowywanie się do zajęć i systematyczne w nich uczestnictwo;
    15. usprawiedliwianie, w formie pisemnego (tradycyjnego) lub w dzienniku elektronicznym usprawiedliwienia wystawionego przez rodziców, nieobecności, w ciągu 7 dni od dnia powrotu do szkoły
  3. Uczeń może korzystać z telefonu komórkowego tylko w sekretariacie szkoły lub w gabinecie pedagoga szkolnego, a na lekcji, w czasie przerw i podczas imprez szkolnych za zgodą nauczyciela. Zakazane jest wykonywanie zdjęć lub nagrywanie osób.

§ 18a
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia

  1. Jeśli prawa ucznia zostały złamane i nie może on znaleźć rozwiązania tej sytuacji, o pomoc zwraca się kolejno do wychowawcy, pedagoga i dyrektora szkoły.
  2. Kiedy do złamania prawa doszło pomiędzy uczniami, wychowawca:
    1. zapoznaje się z opinią stron;
    2. podejmuje mediacje ze stronami sporu przy współpracy z pedagogiem w celu wypracowania wspólnego rozwiązania polubownego, z którego każda ze stron będzie zadowolona;
    3. w przypadku niemożności rozwiązania sporu, wychowawca oraz pedagog przekazują sprawę dyrektorowi szkoły, który podejmuje ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sporu.
  3. W przypadku, gdy do złamania praw ucznia doszło przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły, uczeń zgłasza sprawę kolejno do wychowawcy, pedagoga i dyrektora szkoły, którzy:
    1. zapoznają się z opinią stron;
    2. podejmują działania mediacyjne ze stronami, w celu wypracowania wspólnego rozwiązania polubownego, z którego każda ze stron będzie zadowolona;
    3. na wcześniejszych etapach postępowania nie doszło do ugody pomiędzy stronami, dyrektor szkoły podejmuje ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sprawy.
  4. Szkoła ma obowiązek chronienia ucznia, który zwraca się o pomoc w przypadku łamania jego praw. Tożsamość ucznia składającego skargę jest objęta ochroną i nieudostępniana publicznie, chyba że uczeń składający skargę wyrazi na to zgodę.
  5. Wszelkie informacje uzyskane przez wychowawcę, pedagoga i dyrektora szkoły w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
  6. Wychowawca, pedagog i dyrektor szkoły podejmują działania na wniosek ucznia, jego rodziców, samorządu uczniowskiego.

§ 18b
Rodzaje i warunki przyznawania nagród oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody

  1. W szkole wobec uczniów wyróżniających się wynikami w nauce, wzorowym zachowaniem, aktywnością społeczną i innymi formami zachowań budzących uznanie można stosować przewidziane niniejszym statutem formy wyróżnienia:
    1. wpisanie pozytywnej uwagi do dziennika elektronicznego przez nauczyciela,
    2. pochwała wychowawcy oddziału;
    3. pochwała dyrektora szkoły udzielona na forum klasy lub szkoły;
    4. pochwała pisemna dyrektora szkoły;
    5. list pochwalny lub gratulacyjny do rodziców ucznia;
    6. nagroda książkowa na zakończenie roku szkolnego;
    7. nagroda rzeczowa;
    8. wytypowanie do nagrody w postaci stypendium;
  2. Tryb i okoliczności przyznawania wyróżnień są następujące:
    1. wyróżnienie ucznia powinno mieć na celu uznanie dla jego postawy i osiągnięć i wpływać mobilizująco na innych;
    2. dyrektor szkoły może wyróżnić ucznia z inicjatywy własnej lub na wniosek wychowawcy, nauczyciela, pedagoga szkolnego, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego.
  3. Uczniowi lub jego rodzicom przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu wobec zastosowanej nagrody, gdy uznają, że jest nieadekwatna do uczniowskich osiągnięć.
  4. Sprzeciw może być złożony w dowolnej formie, najpóźniej w ciągu 3 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Składając sprzeciw rodzice lub uczeń uzasadniają jego złożenie.
  5. W celu rozpatrzenia sprzeciwu dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
    1. wychowawca oddziału;
    2. pedagog szkolny;
    3. opiekun samorządu uczniowskiego;
    4. przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
    5. przedstawiciel rady rodziców.
  6. Komisja rozpatruje sprzeciw, w obecności co najmniej 2/3 składu i podejmuje swoją decyzję poprzez głosowanie. Każda osoba z komisji posiada jeden głos. W przypadku równej liczby głosów, głos decydujący ma wychowawca oddziału.
  7. O wyniku rozstrzygnięć wychowawca oddziału powiadamia rodzica na piśmie.

§ 18c 
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od kary

  1. Wobec ucznia, który nie stosuje się do statutu szkoły, poleceń dyrektora i nauczycieli, lekceważy sobie obowiązki szkolne, narusza zasady współżycia społecznego, mogą być zastosowane kary w postaci:
    1. wpisanie negatywnej uwagi do dziennika elektronicznego przez nauczyciela,
    2. upomnienie wychowawcy klasy,
    3. upomnienie dyrektora szkoły,
    4. pisemną naganę dyrektora szkoły,
    5. pozbawienie funkcji pełnionej na forum szkoły,
    6. pracę społeczną na rzecz szkoły po uzgodnieniu z rodzicem,
    7. zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz,
    8. obniżenie oceny z zachowania, do nagannej włącznie.
  2. Kary wymienione w ust. 1 pkt 3-7 nakłada dyrektor.
  3. W przypadku demoralizacji nieletniego polegającej w szczególności na: dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców oraz policję.
    1. naruszeniu zasad współżycia społecznego;
    2. popełnieniu czynu zabronionego;
    3. systematycznym uchylaniu się od obowiązku szkolnego;
    4. używaniu alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenie się w stan odurzenia;
    5. włóczęgostwie;
    6. uprawianiu nierządu;
    7. udziale w grupach przestępczych;
  4. W sytuacjach szczególnych dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
  5. O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się, gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. Dotyczy to przypadków, gdy uczeń:
    1. notorycznie łamie przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał przewidziane w statucie kary, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów;
    2. zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów;
    3. dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszanie, zastraszanie;
  6. O nałożonej karze informuje się rodziców, z wyjątkiem upomnień i uwag udzielanych w trybie natychmiastowym.
  7. Od kar wymienionych w ust. 1 przysługuje odwołanie do dyrektora. Odwołanie może wnieść rodzic na piśmie w ciągu 7 dni od uzyskania informacji, o której mowa w ust. 6.
  8. Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Może zwrócić się o opinię do rady pedagogicznej, pedagoga i psychologa szkolnego oraz do samorządu uczniowskiego.
  9. Rozstrzygnięcie dyrektora jest ostateczne i może postanowić:
    1. oddalić odwołanie, podając pisemne uzasadnienie,
    2. odwołać karę.
  10. Od kar nakładanych przez dyrektora przysługuje odwołanie w formie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez dyrektora szkoły.

§ 18d
Tryb postępowania przy przeniesieniu ucznia do innej szkoły

  1. W przypadku, gdy zostały wyczerpane wszelkie oddziaływania wychowawcze a zachowanie ucznia nie uległo zmianie, wychowawca oddziału zwraca się do dyrektora z uzasadnionym wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do przeniesienia ucznia do innej szkoły.
  2. Dyrektor występuje z wnioskiem, o przeniesienie ucznia do innej szkoły, do Kuratora Oświaty, po uprzednim zasięgnięciu opinii pedagoga szkolnego i samorządu uczniowskiego z zastrzeżeniem, że opinie te nie są wiążące dla Dyrektora.
  3. Uczeń ma prawo wskazać swojego rzecznika, może to być wychowawca, pedagog szkolny lub inny nauczyciel.
  4. W celu podjęcia decyzji o przeniesieniu ucznia do innej szkoły, Dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę ze wszystkimi zainteresowanymi osobami: uczniem, jego rodzicami, rzecznikiem.
  5. Jeżeli przeniesienie ucznia jest uzasadnione, Dyrektor szkoły występuje do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia.
  6. Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do dokumentacji szkolnej, na podstawie której podjęto decyzję o przeniesieniu ucznia do innej szkoły.
  7. W przypadku ucznia, który ukończył 18 lat i opuszczał zajęcia bez usprawiedliwienia, bądź nie rokuje, że ukończy szkołę w danym roku szkolnym, Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o skreśleniu go z listy uczniów

Rozdział 8
Szczegółowe warunki i sposób oceniania 

§ 19

  1. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
    1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych bieżących, śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 nauczyciele przekazują uczniom w pierwszym tygodniu na zajęciach z danego przedmiotu lub bloku przedmiotowego albo na godzinie z wychowawcą potwierdzając to wpisem w dzienniku lekcyjnym. Rodzice otrzymują te informacje za pośrednictwem wychowawcy na zebraniu, które powinno być przeprowadzone nie później niż do końca września.
  4. Przyjmuje się, że postępowanie Szkoły opisane w ust. 3, oznacza, że wszyscy uczniowie i ich rodzice skutecznie otrzymali informacje, o których mowa w ust. 1 i 2.
  5. Zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów określa załącznik nr 1 do statutu. Zmiana zasad wymaga uchwały rady pedagogicznej.

§ 20

  1. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu stycznia. W przypadku, gdy ostatni tydzień stycznia wypada w czasie ferii zimowych, klasyfikację śródroczną przeprowadza się w pierwszym tygodniu po feriach. 

Rozdział 9
Oddziały przedszkolne 

§ 21

  1. Szkoła prowadzi kształcenie w oddziałach przedszkolnych.
  2. Oddziały przedszkolne pracują przez 5 dni w tygodniu z uwzględnieniem pięciu godzin bezpłatnego wychowania przedszkolnego i dodatkowej opieki przedszkolnej ustalonej w porozumieniu z organem prowadzącym.
  3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
  4. Oddział przedszkolny zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
  5. Dodatkowa opieka przedszkolna jest odpłatna na zasadach określonych w uchwale Rady Gminy.
  6. Rekrutację do oddziału przedszkolnego określają odrębne przepisy.

§ 22
Cele i zadania

  1. Celem oddziału przedszkolnego jest:
    1. wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego osobowości
      z uwzględnieniem jego wrodzonych predyspozycji;
    2. doprowadzenie dziecka do takiego stopnia rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz wyposażenie go w zasób wiadomości, umiejętności i sprawności, jaki jest niezbędny do podjęcia nauki w szkole;
    3. ukształtowanie poczucia tożsamości ze społecznie akceptowanymi wzorami i normami postępowania, a także poczucia współodpowiedzialności za własne postępowanie i zachowanie;
    4. wspomaganie wychowawczej i opiekuńczej roli rodziny w ścisłym z nią współdziałaniu w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  2. Zadaniem oddziału przedszkolnego jest:
    1. zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki odpowiednio do wieku dziecka i osiągniętego stopnia rozwoju;
    2. zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym;
    3. wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej inicjatywy;
    4. nabywanie przez dziecko kompetencji językowej;
    5. prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka;
    6. zapewnienie pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych
      i edukacyjnych dziecka, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  3. Szczegółowe cele i zadania oddziałów przedszkolnych określa Ustawa oraz akty prawne wydane na jej podstawie.

§ 23
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w oddziale przedszkolnym oraz w czasie zajęć poza szkołą

  1. Opiekę nad dziećmi w trakcie całego ich pobytu w oddziale przedszkolnym sprawują nauczyciele.
  2. Rozkład dnia uwzględnia równomiernie rozłożenie zajęć w ciągu całego pobytu w oddziale przedszkolnym i ich różnorodność, w tym pobyt na świeżym powietrzu:
    1. co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
    2. co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci - 1/4 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
    3. co najmniej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego;
    4. pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację: dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności, z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, pomocy psychologicznopedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych.
  3. Liczba wychowanków w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25.
  4. Godzina zajęć oddziału przedszkolnego wynosi 60 minut, z zastrzeżeniem wyjątków dotyczących organizacji zajęć dodatkowych i specjalistycznych.
  5. Za zgodą rodziców/prawnych opiekunów dzieci z oddziału przedszkolnego mogą uczęszczać na nieobowiązkowe zajęcia z religii. Czas trwania wynosi tygodniowo 2 razy po 30 minut.
  6. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dziecku w wieku 5- 6 lat i wynosi 30 minut; w grupie 3-4-latków dodatkowe zajęcia z języka angielskiego trwają 30 min.
  7. Sala zajęć posiada właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację i ogrzewanie.
  8. Stoliki, krzesła i wyposażenie sali dostosowane są do wzrostu dzieci i rodzaju ich działalności.
  9. Dzieci korzystają z biblioteki i zajęć logopedycznych.
  10. W trakcie zajęć poza terenem Szkoły w tym m.in. wycieczki dydaktycznej lub rekreacyjnej (spaceru) opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia w oddziale przedszkolnym.

§24
Organy oddziału przedszkolnego

  1. Organy oddziałów przedszkolnych są wskazane w rozdziale 3 za wyjątkiem samorządu uczniowskiego.
  2. Rodzice uczniów oddziałów przedszkolnych mają prawo do wybierania swojej reprezentacji w formie rady oddziałowej, o jakiej mowa w art. 83 ust. 2 pkt 1 Ustawy.
  3. Przedstawiciel rady oddziałowej, o której mowa w ust. 2 wchodzi w skład rady rodziców.

§ 25
Organizacja oddziału przedszkolnego

  1. Oddziały przedszkolne zachowują odrębności programowe, a kształcenie i wychowanie jest zorganizowane na zasadach określonych dla przedszkoli.
  2. Oddział przedszkolny zapewnia dziecku realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 25 godzin tygodniowo, po 5 godzin dziennie. W oddziale 5-6-latków (,,O") czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 23 godziny.
  4. Czas trwania zajęć dydaktycznych jest dostosowany do rozwoju i potrzeb psychofizycznych dzieci - nie dłużej niż 30 minut.
  5. Organizację pracy oddziału przedszkolnego określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora.
  6. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, potrzeb i zainteresowania dzieci oraz oczekiwania rodziców ustalają szczegółowy plan pracy oddziału.
  7. Na wniosek rodziców w oddziałach przedszkolnych mogą być organizowane zajęcia z religii na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach.

§ 25a
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

  1. Dzieciom w oddziale przedszkolnym zgodnie z rozpoznanymi u nich indywidualnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi udziela się pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego jest organizowana przez dyrektora szkoły.
  3. Dyrektor powołuje zespół składający się z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów i wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu.
  4. Zespół określa potrzeby, opracowuje i wdraża plan działań wspierających.
  5. Wsparcia udziela się przede wszystkim dzieciom: niepełnosprawnym, z problemami niedostosowania lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, bytowym, mającym trudności edukacyjne, szczególnie uzdolnionym, z zaburzeniami komunikacji językowej, przewlekle chorym, znajdującym się z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, przeżywającym trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi, zmianą środowiska edukacyjnego, w tym spowodowane wcześniejszym kształceniem za granicą.
  6. Rodziców/prawnych opiekunów powiadamia się o ustaleniach zespołu i możliwościach uczestnictwa w jego pracach.

 § 25b
Zajęcia indywidualne

  1. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9lat.
  2. Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego, obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.
  3. Dyrektor organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  4. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
  5. Zajęcia indywidualne przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
  6. Zajęcia indywidualne przygotowania przedszkolnego mogą być orgamzowane z grupą przedszkolną w oddziale.

§ 26
Zakres zadań nauczycieli 

  1. Planując realizując pracę wychowawczo-dydaktyczną, nauczyciele oddziału przedszkolnego:
    1. tworzą warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
    2. odpowiadają za bezpieczeństwo i zdrowie swoich wychowanków;
    3. wspierają rozwój aktywności poznawczej dziecka;
    4. współpracują z pedagogiem, logopedą;
    5. współpracują z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - edukacyjnych;
    6. doskonalą metody pracy z dziećmi, podnoszą swoją wiedzę pedagogiczną, uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego;
    7. prowadzą dokumentację przebiegu swojej pracy.
  2. Zasady współdziałania rodziców i nauczycieli regulują zapisy rozdziału 5.

§ 27
Prawa i obowiązki wychowanka

  1. 1. Prawa i obowiązki wychowanków oddziału przedszkolnego:
    1. Wychowanek oddziału przedszkolnego ma prawo do:
      1. właściwie organizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
      2. ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej i/lub psychicznej oraz ochrony i poszanowaniajego godności osobistej;
      3. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym poprzez zabezpieczenie jego podstawowych potrzeb takich jak potrzeby biologiczne, emocjonalno - społeczne, potrzebę bezpieczeństwa, miłości i uznania.
    2. Wychowanek oddziału przedszkolnego ma obowiązek:
      1. szanowania wytworów innych dzieci,
      2. podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego,
      3. przestrzegania zasad higieny osobistej.
    3. Dziecka będącego w oddziale przedszkolnym nie dotyczą zapisy rozdziałów: 7, 8.

 § 27a
Obowiązki rodziców

  1. 1. Rodzice/prawni opiekunowie dziecka zobowiązani są do:
    1. dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka 6-letniego do oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej;
    2. zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
    3. informowania do dnia 30 września dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego za granicą.

§ 27b
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego

  1. 1. Dzieci przyprowadzane są do oddziału przedszkolnego do godziny 8.30.
  2. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do oddziałów przedszkolnych odpowiadają rodzice lub upoważniona przez nich osoba pełnoletnia; na nich też spoczywa obowiązek przyprowadzania i odbierania dzieci.
  3. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
  4. Upoważnienie może być również udzielone osobie, która ukończyła 10 rok życia.
  5. Upoważnienie może być stałe lub jednorazowe, udziela się go w formie pisemnej.
  6. Wydanie dziecka następuje po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość wskazanego w treści pełnomocnictwa.
  7. Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców.
  8. Rodzice ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z oddziałów przedszkolnych przez upoważnioną przez nich osobę.
  9. Rodzice powierzają dziecko nauczycielowi oddziału.
  10. Nauczyciel oddziału przedszkolnego bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego przejęcia od rodzica do momentu odbioru lub przekazania go nauczycielowi pełniącemu opiekę przedszkolną.
  11. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. upojenie alkoholowe, agresywne zachowanie). Nauczyciel oddziału przedszkolnego lub pełniący opiekę przedszkolną ma obowiązek zatrzymać dziecko do czasu wyjaśnienia sprawy. W tym przypadku należy wezwać drugiego rodzica lub upoważnioną do odbioru inną osobę. Jeżeli jest to niemożliwe nauczyciel ma prawo wezwać policję.
  12. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy oddziału przedszkolnego, nauczyciel kontaktuje się telefonicznie z rodzicem/opiekunem prawnym, osobą upoważnioną do odbioru.
  13. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami w dokumentacji szkoły nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców osoby upoważnionej, nauczyciel powiadamia dyrektora szkoły.
  14. Po upływie 1/2 godz. od czasu zakończenia opieki przedszkolnej dyrektor lub nauczyciel powiadamia Policję.
  15. Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego odpowiedzialni są rodzice/prawni opiekunowie oraz nauczyciel danego oddziału przedszkolnego.
  16. W zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom nauczycieli mogą wspomagać wyznaczeni pracownicy niepedagogiczni oraz rodzice dzieci.
  17. Wycieczki organizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulaminem obowiązującym w szkole.
  18. W razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym nauczyciel sprawujący opiekę zobowiązany jest postępować zgodnie z przyjętą w szkole procedurą postępowania w razie wypadku.

Rozdział 10
Postanowienia końcowe

§ 27c
Warunki stosowania sztandaru szkoły oraz ceremoniału szkolnego

  1. Uczeń ma prawo i obowiązek poznawania historii szkoły, postaci związanych z jej tradycją oraz patrona szkoły Lucjana Kowalskiego.
  2. Uczniowie są zobowiązani do szanowania symboli szkoły oraz kultywowania dobrych jej tradycji.
  3. Do najważniejszych uroczystości tworzących ceremoniał szkolny zalicza się w szczególności:
    1. rozpoczęcie roku szkolnego;
    2. Dzień Edukacji Narodowej;
    3. ślubowanie klasy pierwszej
    4. Święto Niepodległości;
    5. Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej;
    6. Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja;
    7. zakończenie roku szkolnego.
  4. Do obowiązków ucznia należy oddanie szacunku ludziom i wydarzeniom, z którymi związane są święta państwowe i szkolne poprzez uroczysty strój, o którym mowa w§ 18 ust. 2 pkt. 10.
  5. Szkoła posiada własny sztandar.
  6. Elementem stałym uroczystości szkolnych jest udział w nich sztandaru szkoły z przestrzeganiem następujących zasad:
    1. wprowadzenie sztandaru;
    2. hymn państwowy;
    3. część oficjalna uroczystości;
    4. wyprowadzenie sztandaru;
    5. część artystyczna.
  7. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają powagi zachowania, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezencji, właściwych postaw jego poszanowania.
  8. Uczeń ma prawo i obowiązek reprezentować szkołę w środowisku lokalnym w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych i oświatowych.
  9. Zaszczytnym wyróżnieniem dla ucznia jest udział w poczcie sztandarowym szkoły.
  10. Kandydatury składu są przedstawione przez wychowawców klas oraz Samorząd Uczniowski i zatwierdzane przez Radę Pedagogiczną.
  11. W skład osobowy pocztu sztandarowego wchodzą chorąży i dwuosobowa asysta.
  12. Insygnia pocztu sztandarowego stanowią:
    1. biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone białym kolorem w stronę kołnierza, spięte na wysokości lewego biodra;
    2. białe rękawiczki.
  13. Ubiór pocztu sztandarowego stanowi strój galowy.
  14. Sztandarem opiekuje się nauczyciel opiekun Samorządu Uczniowskiego.
  15. Opiekun pocztu sztandarowego odpowiada za przygotowanie składu pocztu do godnego reprezentowania szkoły, uczy odpowiednich postaw i zachowania, dba o przestrzeganie ceremoniału szkolnego.
  16. Do pełnienia tej funkcji powoływanych jest trzech uczniów cieszących się nienaganną opinią, wyróżniających się pod względem zachowania i nauki.
  17. Za niewłaściwe wypełnianie obowiązków, a w szczególności za brak należytego szacunku dla sztandaru i nieprzestrzeganie ceremoniału, a także inne uchybienia statutowi szkoły, uczeń może być odwołany z funkcji przez Dyrektora Szkoły na wniosek opiekuna sztandaru lub innego nauczyciela.
  18. Sztandar uczestniczy w najważniejszych uroczystościach szkolnych.
  19. Sztandar za zgodą Dyrektora Szkoły może brać udział w: 
    1. uroczystościach organizowanych przez administrację samorządową i państwową;
    2. uroczystościach religijnych: uroczyste msze święte, uroczystości pogrzebowe;
    3. ważnych wydarzeniach innych szkół i społeczności lokalnej.
  20. Podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego absolwenci będący członkami pocztu sztandarowego przekazują go pod opiekę swoim następcom.
  21. W czasie uroczystości sztandar jest wprowadzany po podaniu komendy „baczność - sztandar szkoły wprowadzić" wyprowadzany „baczność - sztandar szkoły wyprowadzić".
  22. W przypadku, gdy poczet uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub gdy ogłoszono żałobę narodową, sztandar zostaje udekorowany czarnym kirem w lewym górnym rogu.
  23. Szkoła Podstawowa im. Lucjana Kowalskiego w Skórowie posiada własną pieśń.
  24. Pieśń szkoły wykonywana jest podczas uroczystości szkolnych.

§28

  1. Rada Pedagogiczna na posiedzeniu dnia 28.06.2023 r. podjęła uchwałę nr l 9/2022/2023 w sprawie zmian w statucie z dnia 01.06.2018 r.
  2. Statut ze zmianami wchodzi w życie dnia 01.09.2023 r. 

Do pobrania