Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
- Pełna nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa im. Lucjana Kowalskiego w Skórowie, zwana dalej Szkołą.
- Cykl kształcenia w Szkole trwa 8 lat i jest zgodny z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania.
- Szkoła prowadzi oddziały:
- I etapu edukacyjnego - klasy 1-3;
- II etapu edukacyjnego - klasy 4-8;
- wychowania przedszkolnego.
- Nauka w szkole jest bezpłatna.
- Siedziba Szkoły znajduje się w Skórowie 13a.
- Zasady rekrutacji uczniów do Szkoły oraz oddziałów przedszkolnych określają odrębne przepisy.
- Szkoła wydaje świadectwa ukończenia Szkoły, duplikaty świadectw oraz inne druki szkolne i dokumenty na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz zasadach ogólnych postępowania administracyjnego.
- Organizację oraz zasady funkcjonowania, a także prawa i obowiązki dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych i ich rodziców oraz nauczycieli tych oddziałów określają przepisy rozdziału 9.
- Do uczniów i rodziców oddziałów i klas, o jakich mowa w ust. 6 mają zastosowanie odpowiednio rozdziały 9 i 10. W zakresie tam nieuregulowanym należy stosować zapisy pozostałych rozdziałów statutu.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§2
- Cele i zadania Szkoły są zgodne z normami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Ustawie i przepisach wydanych na jej podstawie, Konwencji o prawach dziecka oraz innych powszechnie obowiązujących aktach prawa
- W nauczaniu i wychowaniu Szkoła dąży do wszechstronnego rozwoju ucznia zgodnie z uniwersalnymi zasadami etyki, rozwijania w nich poczucia odpowiedzialności, tolerancji, poszanowania dziedzictwa kulturowego ludzkości.
- Szkoła podejmuje działania zgodne z wymaganiami państwa i osadzone w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Cele Szkoły to:
- umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły oraz do dalszego kształcenia;
- kształcenie kompetencji kluczowych uczniów z uwzględnieniem ich wrodzonego potencjału rozwojowego;
- kształtowanie środowiska wychowawczego ucznia sprzyjającego realizowaniu celów i zasad określonych w przepisach prawa, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów a w przypadku uczniów niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności;
- zapewnianie uczniom opieki odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Szkoły.
- Cele wymienione w ust. 3 społeczność Szkoły osiąga poprzez realizację procesu nauczania i uczenia się, który określają:
- szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględnia wymiar wychowawczy obejmuje całą działalność Szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
- program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy treści o charakterze wychowawczym oraz działania o charakterze profilaktycznym kierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Do zadań Szkoły umożliwiających osiąganie celów określonych w ust. 3 należy w szczególności:
- pełna realizacja programów nauczania, dostosowująca treści, metody organizację poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych uczniów;
- pełna realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego, promująca zdrowy styl życia i skutecznie zapobiegająca współczesnym zagrożeniom;
- umożliwianie uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- organizacja zajęć zastępczych w wypadku nieobecności nauczyciela.
§3
- W zakresie wolontariatu Szkoła:
- prowadzi działania promujące ideę wolontariatu wśród uczniów;
- stwarza uczniom możliwości podejmowania działań wolontariatu organizowanych przez organizacje, stowarzyszenia, itp. działające poza Szkołą na podstawie zawartych porozumień lub umów również na terenie Szkoły;
- organizuje własne działania w zakresie wolontariatu i włącza w nie uczniów.
- Działania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 wymagają pisemnej zgody rodziców ucznia.
§4
- Szkoła zapewnia uczniom konieczną pomoc pedagogiczną poprzez:
- rozpoznawanie trudności dziecka i ucznia przez nauczyciela, pedagoga i innych specjalistów zatrudnionych w Szkole;
- umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów, odkrywania i doskonalenia wrodzonych zdolności, realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia Szkoły w skróconym czasie;
- organizowanie, w zależności od potrzeb i zaleceń współpracujących ze Szkołą właściwych poradni psychologiczno – pedagogicznych zajęć specjalistycznych;
- objęcie szczególną opieką dzieci niepełnosprawnych oraz objętych nauczaniem indywidualnym;
- porady dla uczniów;
- porady, konsultacje i warsztaty dla rodziców.
- Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej określają odrębne przepisy.
§ 5
- Szczegółowe programy, formy i zasady realizacji zadań Szkoły określają zarządzenia, regulaminy lub instrukcje ustalane przez Dyrektora, po zasięgnięciu, zgodnie z kompetencjami, opinii odpowiednio: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego.
- Akty wewnętrzne wymienione w ust.1 są podawane do wiadomości w formie pisemnej w księdze zarządzeń lub poprzez dziennik elektroniczny.
Rozdział 3
Organy szkoły
§6
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem, utworzonym zgodnie z art. 69 Ustawy Prawo oświatowe, posiadającym kompetencje i uprawnienia określone w ustawie oraz innych przepisach i działającym na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
- Rada rodziców jest organem szkoły powołanym na podstawie art. 83 Ustawy, którego kompetencje są określone w art. 84 Ustawy i innych przepisach.
- Do kompetencji, o których mowa w ust. 2 należy również:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo – profilaktycznego Szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Szkoły organowi prowadzącemu szkołę;
- organizowanie przedsięwzięć mających na celu gromadzenie środków pieniężnych na rzecz Szkoły oraz gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców;
- występowanie do dyrektora Szkoły lub rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.
- Radę rodziców reprezentuje zarząd, którego strukturę oraz szczegółowe kompetencje a także sposób wyłaniania członków Zarządu określa regulamin rady rodziców.
- W zarządzie rady rodziców winni być reprezentowani przedstawiciele wszystkich etapów kształcenia tj.: oddziałów przedszkolnych, klas 1-3 oraz klas 4-8.
- Samorząd uczniowski jest organem Szkoły powołanym i posiadającym uprawnienia określone w art. 85 Ustawy.
- Rada samorządu uczniowskiego wybiera opiekuna spośród nauczycieli i opracowuje regulamin swojej działalności, który uchwalany jest przez ogół uczniów.
- W radzie samorządu winni być reprezentowani uczniowie wszystkich oddziałów II etapu edukacyjnego, tj. klas 4-8.
Rozdział 4
Organizacja szkoły
§7
- Zajęcia lekcyjne (godzina lekcyjna) – trwają 45 minut. W uzasadnionych przypadkach, w drodze decyzji dyrektora czas prowadzenia zajęć lekcyjnych może zostać skrócony – do 30 minut, lub wydłużony – do 60 minut z zachowaniem tygodniowego wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Zmiana czasu trwania zajęć, o jakiej mowa w ust. 1, jest ogłaszana pisemnie poprzez dziennik elektroniczny i/lub księgę zarządzeń przynajmniej z jednodniowym wyprzedzeniem.
- Przerwy międzylekcyjne trwają od 5 do 20 minut.
- Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów przed rozpoczęciem swoich zajęć, w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach według zatwierdzonego przez dyrektora harmonogramu.
- Za nieobecnego nauczyciela dyżur pełni nauczyciel pełniący zastępstwo.
- Zajęcia pozalekcyjne są organizowane z uwzględnieniem zainteresowań i potrzeb rozwojowych uczniów.
§8
- W Szkole działają zespoły nauczycieli powoływane na czas określony lub nieokreślony przez dyrektora.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora.
- Zespoły pracują zgodnie z opracowanymi przez siebie planami i zadaniami do realizacji w danym roku szkolnym. Zespół przedstawia Radzie Pedagogicznej sprawozdanie ze swojej działalności, zawierające wnioski i rekomendacje, podczas ostatniego zebrania w danym roku szkolnym.
§9
-
Szkoła udziela i organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc udzielana jest uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności z:
- niepełnosprawności;
- niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem;
- szczególnych uzdolnień;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- zaburzeń komunikacji językowej;
- choroby przewlekłej;
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi;
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
- Uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele oraz specjaliści realizujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności pedagodzy szkolni i specjalni, psycholodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami".
- Rodzicom uczniów i nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w formie porad, konsultacji, warsztatów i polega na organizowaniu wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologicznopedagogicznej dla uczniów.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
- O pomoc psychologiczno-pedagogiczną może się zwrócić każdy podmiot funkcjonujący w szkole.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniowi nauczyciele w trakcie bieżącej pracy prowadząc z nim zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, we współpracy z:
- rodzicami ucznia;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- pedagogiem szkolnym i specjalnym;
- organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom szkoły w formie:
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych;
- terapii pedagogicznej;
- zajęć logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym;
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i terapii pedagogicznej organizuje się dla dzieci wykazujących trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
§ 10
Współpraca z poradnią pedagogiczno-psychologiczną
- Szkoła korzysta z wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie doskonalenia kompetencji pedagogicznych nauczycieli.
- Szkoła umożliwia pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzenie obserwacji w naturalnym środowisku ucznia.
- Szkoła na wniosek poradni udziela informacji o funkcjonowaniu dziecka w środowisku szkolnym.
- Szkoła tworzy warunki do indywidualnych i zbiorowych spotkań rodziców z pracownikami poradni mających na celu wsparcie rodziców w procesie wychowawczym.
- Szkoła korzysta z pomocy poradni w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych na zasadach współpracy uzgodnionych między Szkołą a poradnią.
§ 10a
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
- Szkoła w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego wspiera uczniów w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
- W oddziałach przedszkolnych działania w zakresie doradztwa zawodowego mają na celu preorientację zawodową. Cele te są realizowane na zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego prowadzonych zgodnie z przyjętym programem wychowania przedszkolnego.
- W klasach I-VI działania w zakresie doradztwa zawodowego mają na celu orientację zawodową, zapoznanie uczniów ze znaczeniem własnych zainteresowań i predyspozycji w wyborze właściwego zawodu. Cele te są realizowane na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego i na zajęciach z wychowawcą.
- W klasach VII-VIII celem działań w zakresie doradztwa zawodowego jest wspieranie uczniów w procesie przygotowującym do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu. Realizacja wymienionych celów odbywa się na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z kształcenia ogólnego, zajęciach z wychowawcą, zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W Szkole pieczę nad wewnąrzszkolnym systemem doradztwa zawodowego sprawuje szkolny doradca zawodowy.
- Do zadań szkolnego doradcy zawodowego należy w szczególności:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe w celu wsparcia uczniów w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez Szkołę;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzone są przez nauczycieli specjalistów zatrudnionych w Szkole w ramach ich obowiązków.
§ 11
Jadalnia
- W Szkole prowadzona jest stołówka, z której nieodpłatnie korzystają uczniowie wytypowani przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Potęgowie. Pozostali uczniowie i pracownicy Szkoły mogą korzystać z posiłków po uiszczeniu opłaty ustalonej przez prowadzącego stołówkę.
§ 12
Świetlica
- Szkoła zapewnia uczniom miejsce świetlicowe.
- Czas pracy świetlicy ustalany jest odpowiednio do potrzeb dzieci dojeżdżających.
§ 13
Biblioteka
- W Szkole funkcjonuje biblioteka szkolna.
- Z biblioteki szkolnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
§13a
Wolontariat
- W szkole w ramach działań samorządu uczniowskiego organizuje się pracę wolontariacką uczniów na rzecz pomocy innym uczniom i instytucjom współpracującym ze szkołą. Praca ta wykonywana jest w formie Szkolnego Koła Wolontariatu zwanego dalej Kołem.
- Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły: nauczycieli, uczniów oraz rodziców na rzecz potrzebujących
- Wolontariusz w szkole to osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w Szkolnym Kole Wolontariatu.
- Wolontariuszem może być każdy, kto dobrowolnie i za darmo chce pracować na rzecz innych.
- Nieletni członkowie Koła zobowiązani są przedstawić pisemną zgodę rodziców na działanie w Wolontariacie.
- Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary:
- środowisko szkolne;
- środowisko pozaszkolne.
- Prawa i obowiązki wolontariusza oraz system rekrutacji do Koła, zakres jego działania i realizowanych zadań określa regulamin Szkolnego Koła Wolontariatu.
- Wolontariusz może wykonywać świadczenia na rzecz:
- stowarzyszenia którego jest członkiem;
- fundacji.
- Działalność wolontariacka jest potwierdzana zaświadczeniem, które wydaje się na zakończenie roku szkolnego lub na żądanie zainteresowanego.
§ 13b
Nauczanie zdalne i hybrydowe
- Procedury i zasady nauczania hybrydowego i zdalnego określa załącznik nr 2 do statutu.
Rozdział 5
Współdziałanie rodziców i nauczycieli
- Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z wewnątrzszkolnymi oraz przedmiotowymi zasadami oceniania;
- rzetelnej informacji na temat zachowania i postępów w nauce ich dziecka;
- uzyskania informacji dotyczących wychowania i kształcenia ich dziecka;
- uczestnictwa w wyborach do odpowiednich organów Szkoły.
- Szkoła oczekuje od rodziców:
- pomocy w organizowaniu przedsięwzięć (wycieczki, zielone szkoły, uroczystości itp.) i w podejmowanych działaniach wychowawczych i opiekuńczych – na miarę możliwości rodziców, zarówno w odniesieniu do Szkoły, jak i oddziału;
- współpracy w budowaniu poprawnych relacji między rodzicami a pracownikami Szkoły;
- przedstawiania Szkole swoich konstruktywnych uwag, zastrzeżeń i wniosków dotyczących jej funkcjonowania.
Rozdział 6
Nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły
§ 15
- Zasady zatrudniania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych Szkoły określają odrębne przepisy.
- Liczbę pracowników Szkoły ustala dyrektor w oparciu o zatwierdzony przez organ prowadzący arkusz organizacyjny.
- Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych pracowników Szkoły ustala dyrektor w imiennym przydziale czynności.
- Dyrektor Szkoły powołuje społecznego zastępcę, któremu przydziela zakres obowiązków i uprawnień.
- O sposobach i formach wykonywania zadań, w oparciu o przydział czynności, o którym mowa w ust. 3, decyduje w sposób autonomiczny pracownik.
§ 16
- Do zakresu działań wszystkich pracowników Szkoły należy w szczególności zapewnienie bezpieczeństwa uczniów podczas pobytu w Szkole i poza jej terenem, w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, zgodnie z obowiązującymi powszechnie przepisami oraz niniejszym statutem.
- Do zakresu zadań nauczyciela należy:
- organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych;
- obowiązek doskonalenia umiejętności dydaktycznych poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- rzetelne, systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania (dzienniki zajęć lekcyjnych);
- punktualne rozpoczynanie zajęć i terminowa realizacja powierzonych zadań;
- wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej;
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb ucznia;
- Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy:
- opieka nad powierzonym mu oddziałem, w tym zapewnienie przepływu informacji pomiędzy uczniami a społecznością szkolną;
- poznanie środowiska uczniów swojego oddziału;
- koordynowanie oddziaływań wychowawczych nauczycieli uczących w danym oddziale;
- tworzenie warunków zapewniających właściwe relacje interpersonalne w zespole uczniów;
- współpraca z rodzicami uczniów oraz włączanie ich w programowe i organizacyjne sprawy oddziału i Szkoły.
- Do zakresu zadań nauczyciela świetlicy należy:
- organizacja i realizacja działań wychowawczo-opiekuńczych świetlicy szkolnej;
- opieka nad uczniami korzystającymi z opieki świetlicy, w tym zapewnienie przepływu informacji pomiędzy uczniami a społecznością szkolną;
- tworzenie warunków zapewniających właściwe relacje interpersonalne w zespole uczniów;
- Pedagog szkolny wykonuje zadania w zakresie:
- zbierania informacji na temat funkcjonowania ucznia w społeczności szkolnej;
- zbierania informacji na temat procesów grupowych;
- koordynowania działań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- przygotowania opinii dotyczących funkcjonowania ucznia w Szkole;
- występowania z ramienia Szkoły jako pełnomocnika ucznia;
- organizowania i koordynowania działań Szkoły związanych w funkcją opiekuńczą, w tym pomocy materialnej.
§ 17
- W Szkole zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Do zadań pracowników administracji i obsługi należy w szczególności:
- troska o bezpieczeństwo dzieci poprzez sprawną organizację pracy, przestrzeganie przepisów oraz zasad higieny pracy;
- rzetelne wykonywanie obowiązków (zgodnie z przydziałem czynności);
- przestrzeganie przepisów prawa, w szczególności statutu Szkoły, regulaminu pracy;
- poszanowanie mienia szkolnego;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
- Zależność służbową pracownika wyznacza się zgodnie z jego stanowiskiem pracy w strukturze organizacyjnej Szkoły.
Rozdział 7
Uczniowie
§ 18
Prawa i obowiązki ucznia
- Uczeń ma prawo do:
- wiedzy o przysługujących mu prawach;
- kształcenia się, wychowania i opieki odpowiedniej do wieku osiągniętego rozwoju;
- dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości psychofizycznych;
- zapoznania się ze statutem szkoły, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, regulaminami i procedurami obowiązującymi w szkole;
- się z programem nauczania i wymaganiami edukacyjnymi dla danego poziomu nauczania;
- odpowiednio zorganizowanego procesu nauczania, dostosowanego do możliwości psychofizycznych i predyspozycji ucznia;
- zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły;
- opieki wychowawczej;
- swobody w wyrażaniu własnych poglądów, myśli, przekonań, z szacunkiem dla innych osób;
- rozwijania zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych oraz w formie indywidualnego programu lub toku nauki, w przypadku szczególnych uzdolnień ucznia; umożliwienie ukończenia szkoły w skróconym czasie;
- powiadomienia, z wyprzedzeniem co najmniej tygodniowym, o terminie i zakresie pisemnych prac klasowych;
- jawnej i umotywowanej oceny;
- czasu wolnego przeznaczonego na wypoczynek;
- opieki zdrowotnej;
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
- ochrony własności intelektualnej;
- współorganizowania imprez szkolnych i uczestnictwa w nich;
- korzystania z pomocy dydaktycznych, urządzeń i sprzętu znajdującego się w szkole;
- bezpiecznych warunków nauki w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę;
- uzyskiwania informacji z różnych źródeł wiedzy;
- wsparcia, przez nauczycieli, w przypadku zagrożenia niepowodzeniem szkolnym;
- udziału w konkursach i olimpiadach;
- pomocy materialnej i stypendialnej, w przypadku pozostawania w trudnej sytuacji ekonomicznej lub życiowej;
- przygotowania go do kształcenia na kolejnym etapie edukacyjnym, w tym wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
- reprezentowania szkoły na zewnątrz;
- do ochrony przed wszelkimi przejawami przemocy, agresji, zastraszania itp.;
- równego traktowania.
- Do obowiązków ucznia należy:
- przestrzeganie obowiązujących w szkole przepisów prawa zewnętrznego i wewnętrznego;
- systematyczne uczenie się i podnoszenie swoich umiejętności;
- aktywny udział w zajęciach, wykonywanie poleceń i zadań zleconych przez nauczyciela;
- odnoszenie się z szacunkiem do uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- dbanie o porządek i ład w klasie i szkole;
- dbanie o swoje zdrowie, higienę osobistą, bezpieczeństwo własne i kolegów; nieuleganie nałogom i przekonywanie innych o ich szkodliwości;
- noszenie w czasie zajęć szkolnych schludnego, estetycznego ubioru;
- podczas uroczystości noszenie stroju galowego, który składa się z białej koszuli i czarnych lub granatowych spodni albo spódnicy w tych kolorach;
- symboli państwowych i szkolnych;
- aktywne uczestniczenie w życiu szkolnym;
- wykazywanie się wiedzą zdobytą podczas zajęć;
- przygotowywanie się do zajęć i systematyczne w nich uczestnictwo;
- usprawiedliwianie, w formie pisemnego (tradycyjnego) lub w dzienniku elektronicznym usprawiedliwienia wystawionego przez rodziców, nieobecności, w ciągu 7 dni od dnia powrotu do szkoły
-
Uczeń może korzystać z telefonu komórkowego tylko w sekretariacie szkoły lub w gabinecie pedagoga szkolnego, a na lekcji, w czasie przerw i podczas imprez szkolnych za zgodą nauczyciela. Zakazane jest wykonywanie zdjęć lub nagrywanie osób.
§ 18a
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
- Jeśli prawa ucznia zostały złamane i nie może on znaleźć rozwiązania tej sytuacji, o pomoc zwraca się kolejno do wychowawcy, pedagoga i dyrektora szkoły.
- Kiedy do złamania prawa doszło pomiędzy uczniami, wychowawca:
- zapoznaje się z opinią stron;
- podejmuje mediacje ze stronami sporu przy współpracy z pedagogiem w celu wypracowania wspólnego rozwiązania polubownego, z którego każda ze stron będzie zadowolona;
- w przypadku niemożności rozwiązania sporu, wychowawca oraz pedagog przekazują sprawę dyrektorowi szkoły, który podejmuje ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sporu.
- W przypadku, gdy do złamania praw ucznia doszło przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły, uczeń zgłasza sprawę kolejno do wychowawcy, pedagoga i dyrektora szkoły, którzy:
- zapoznają się z opinią stron;
- podejmują działania mediacyjne ze stronami, w celu wypracowania wspólnego rozwiązania polubownego, z którego każda ze stron będzie zadowolona;
- na wcześniejszych etapach postępowania nie doszło do ugody pomiędzy stronami, dyrektor szkoły podejmuje ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sprawy.
- Szkoła ma obowiązek chronienia ucznia, który zwraca się o pomoc w przypadku łamania jego praw. Tożsamość ucznia składającego skargę jest objęta ochroną i nieudostępniana publicznie, chyba że uczeń składający skargę wyrazi na to zgodę.
- Wszelkie informacje uzyskane przez wychowawcę, pedagoga i dyrektora szkoły w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Wychowawca, pedagog i dyrektor szkoły podejmują działania na wniosek ucznia, jego rodziców, samorządu uczniowskiego.
§ 18b
Rodzaje i warunki przyznawania nagród oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody
- W szkole wobec uczniów wyróżniających się wynikami w nauce, wzorowym zachowaniem, aktywnością społeczną i innymi formami zachowań budzących uznanie można stosować przewidziane niniejszym statutem formy wyróżnienia:
- wpisanie pozytywnej uwagi do dziennika elektronicznego przez nauczyciela,
- pochwała wychowawcy oddziału;
- pochwała dyrektora szkoły udzielona na forum klasy lub szkoły;
- pochwała pisemna dyrektora szkoły;
- list pochwalny lub gratulacyjny do rodziców ucznia;
- nagroda książkowa na zakończenie roku szkolnego;
- nagroda rzeczowa;
- wytypowanie do nagrody w postaci stypendium;
- Tryb i okoliczności przyznawania wyróżnień są następujące:
- wyróżnienie ucznia powinno mieć na celu uznanie dla jego postawy i osiągnięć i wpływać mobilizująco na innych;
- dyrektor szkoły może wyróżnić ucznia z inicjatywy własnej lub na wniosek wychowawcy, nauczyciela, pedagoga szkolnego, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego.
- Uczniowi lub jego rodzicom przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu wobec zastosowanej nagrody, gdy uznają, że jest nieadekwatna do uczniowskich osiągnięć.
- Sprzeciw może być złożony w dowolnej formie, najpóźniej w ciągu 3 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Składając sprzeciw rodzice lub uczeń uzasadniają jego złożenie.
- W celu rozpatrzenia sprzeciwu dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
- wychowawca oddziału;
- pedagog szkolny;
- opiekun samorządu uczniowskiego;
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
- przedstawiciel rady rodziców.
- Komisja rozpatruje sprzeciw, w obecności co najmniej 2/3 składu i podejmuje swoją decyzję poprzez głosowanie. Każda osoba z komisji posiada jeden głos. W przypadku równej liczby głosów, głos decydujący ma wychowawca oddziału.
- O wyniku rozstrzygnięć wychowawca oddziału powiadamia rodzica na piśmie.
§ 18c
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od kary
- Wobec ucznia, który nie stosuje się do statutu szkoły, poleceń dyrektora i nauczycieli, lekceważy sobie obowiązki szkolne, narusza zasady współżycia społecznego, mogą być zastosowane kary w postaci:
- wpisanie negatywnej uwagi do dziennika elektronicznego przez nauczyciela,
- upomnienie wychowawcy klasy,
- upomnienie dyrektora szkoły,
- pisemną naganę dyrektora szkoły,
- pozbawienie funkcji pełnionej na forum szkoły,
- pracę społeczną na rzecz szkoły po uzgodnieniu z rodzicem,
- zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- obniżenie oceny z zachowania, do nagannej włącznie.
- Kary wymienione w ust. 1 pkt 3-7 nakłada dyrektor.
- W przypadku demoralizacji nieletniego polegającej w szczególności na: dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców oraz policję.
- naruszeniu zasad współżycia społecznego;
- popełnieniu czynu zabronionego;
- systematycznym uchylaniu się od obowiązku szkolnego;
- używaniu alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenie się w stan odurzenia;
- włóczęgostwie;
- uprawianiu nierządu;
- udziale w grupach przestępczych;
- W sytuacjach szczególnych dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
- O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się, gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. Dotyczy to przypadków, gdy uczeń:
- notorycznie łamie przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał przewidziane w statucie kary, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów;
- zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów;
- dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszanie, zastraszanie;
- O nałożonej karze informuje się rodziców, z wyjątkiem upomnień i uwag udzielanych w trybie natychmiastowym.
- Od kar wymienionych w ust. 1 przysługuje odwołanie do dyrektora. Odwołanie może wnieść rodzic na piśmie w ciągu 7 dni od uzyskania informacji, o której mowa w ust. 6.
- Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Może zwrócić się o opinię do rady pedagogicznej, pedagoga i psychologa szkolnego oraz do samorządu uczniowskiego.
- Rozstrzygnięcie dyrektora jest ostateczne i może postanowić:
- oddalić odwołanie, podając pisemne uzasadnienie,
- odwołać karę.
- Od kar nakładanych przez dyrektora przysługuje odwołanie w formie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez dyrektora szkoły.
§ 18d
Tryb postępowania przy przeniesieniu ucznia do innej szkoły
- W przypadku, gdy zostały wyczerpane wszelkie oddziaływania wychowawcze a zachowanie ucznia nie uległo zmianie, wychowawca oddziału zwraca się do dyrektora z uzasadnionym wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do przeniesienia ucznia do innej szkoły.
- Dyrektor występuje z wnioskiem, o przeniesienie ucznia do innej szkoły, do Kuratora Oświaty, po uprzednim zasięgnięciu opinii pedagoga szkolnego i samorządu uczniowskiego z zastrzeżeniem, że opinie te nie są wiążące dla Dyrektora.
- Uczeń ma prawo wskazać swojego rzecznika, może to być wychowawca, pedagog szkolny lub inny nauczyciel.
- W celu podjęcia decyzji o przeniesieniu ucznia do innej szkoły, Dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę ze wszystkimi zainteresowanymi osobami: uczniem, jego rodzicami, rzecznikiem.
- Jeżeli przeniesienie ucznia jest uzasadnione, Dyrektor szkoły występuje do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia.
- Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do dokumentacji szkolnej, na podstawie której podjęto decyzję o przeniesieniu ucznia do innej szkoły.
- W przypadku ucznia, który ukończył 18 lat i opuszczał zajęcia bez usprawiedliwienia, bądź nie rokuje, że ukończy szkołę w danym roku szkolnym, Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o skreśleniu go z listy uczniów
Rozdział 8
Szczegółowe warunki i sposób oceniania
§ 19
- Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych bieżących, śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 nauczyciele przekazują uczniom w pierwszym tygodniu na zajęciach z danego przedmiotu lub bloku przedmiotowego albo na godzinie z wychowawcą potwierdzając to wpisem w dzienniku lekcyjnym. Rodzice otrzymują te informacje za pośrednictwem wychowawcy na zebraniu, które powinno być przeprowadzone nie później niż do końca września.
- Przyjmuje się, że postępowanie Szkoły opisane w ust. 3, oznacza, że wszyscy uczniowie i ich rodzice skutecznie otrzymali informacje, o których mowa w ust. 1 i 2.
- Zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów określa załącznik nr 1 do statutu. Zmiana zasad wymaga uchwały rady pedagogicznej.
§ 20
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu stycznia. W przypadku, gdy ostatni tydzień stycznia wypada w czasie ferii zimowych, klasyfikację śródroczną przeprowadza się w pierwszym tygodniu po feriach.
Rozdział 9
Oddziały przedszkolne
§ 21
- Szkoła prowadzi kształcenie w oddziałach przedszkolnych.
- Oddziały przedszkolne pracują przez 5 dni w tygodniu z uwzględnieniem pięciu godzin bezpłatnego wychowania przedszkolnego i dodatkowej opieki przedszkolnej ustalonej w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Oddział przedszkolny zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
- Dodatkowa opieka przedszkolna jest odpłatna na zasadach określonych w uchwale Rady Gminy.
- Rekrutację do oddziału przedszkolnego określają odrębne przepisy.
§ 22
Cele i zadania
- Celem oddziału przedszkolnego jest:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego osobowości
z uwzględnieniem jego wrodzonych predyspozycji; - doprowadzenie dziecka do takiego stopnia rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz wyposażenie go w zasób wiadomości, umiejętności i sprawności, jaki jest niezbędny do podjęcia nauki w szkole;
- ukształtowanie poczucia tożsamości ze społecznie akceptowanymi wzorami i normami postępowania, a także poczucia współodpowiedzialności za własne postępowanie i zachowanie;
- wspomaganie wychowawczej i opiekuńczej roli rodziny w ścisłym z nią współdziałaniu w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego osobowości
- Zadaniem oddziału przedszkolnego jest:
- zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki odpowiednio do wieku dziecka i osiągniętego stopnia rozwoju;
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym;
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej inicjatywy;
- nabywanie przez dziecko kompetencji językowej;
- prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka;
- zapewnienie pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dziecka, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- Szczegółowe cele i zadania oddziałów przedszkolnych określa Ustawa oraz akty prawne wydane na jej podstawie.
§ 23
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w oddziale przedszkolnym oraz w czasie zajęć poza szkołą
- Opiekę nad dziećmi w trakcie całego ich pobytu w oddziale przedszkolnym sprawują nauczyciele.
- Rozkład dnia uwzględnia równomiernie rozłożenie zajęć w ciągu całego pobytu w oddziale przedszkolnym i ich różnorodność, w tym pobyt na świeżym powietrzu:
- co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
- co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci - 1/4 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
- co najmniej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego;
- pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację: dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności, z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, pomocy psychologicznopedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych.
- Liczba wychowanków w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25.
- Godzina zajęć oddziału przedszkolnego wynosi 60 minut, z zastrzeżeniem wyjątków dotyczących organizacji zajęć dodatkowych i specjalistycznych.
- Za zgodą rodziców/prawnych opiekunów dzieci z oddziału przedszkolnego mogą uczęszczać na nieobowiązkowe zajęcia z religii. Czas trwania wynosi tygodniowo 2 razy po 30 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dziecku w wieku 5- 6 lat i wynosi 30 minut; w grupie 3-4-latków dodatkowe zajęcia z języka angielskiego trwają 30 min.
- Sala zajęć posiada właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację i ogrzewanie.
- Stoliki, krzesła i wyposażenie sali dostosowane są do wzrostu dzieci i rodzaju ich działalności.
- Dzieci korzystają z biblioteki i zajęć logopedycznych.
- W trakcie zajęć poza terenem Szkoły w tym m.in. wycieczki dydaktycznej lub rekreacyjnej (spaceru) opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia w oddziale przedszkolnym.
§24
Organy oddziału przedszkolnego
- Organy oddziałów przedszkolnych są wskazane w rozdziale 3 za wyjątkiem samorządu uczniowskiego.
- Rodzice uczniów oddziałów przedszkolnych mają prawo do wybierania swojej reprezentacji w formie rady oddziałowej, o jakiej mowa w art. 83 ust. 2 pkt 1 Ustawy.
- Przedstawiciel rady oddziałowej, o której mowa w ust. 2 wchodzi w skład rady rodziców.
§ 25
Organizacja oddziału przedszkolnego
- Oddziały przedszkolne zachowują odrębności programowe, a kształcenie i wychowanie jest zorganizowane na zasadach określonych dla przedszkoli.
- Oddział przedszkolny zapewnia dziecku realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 25 godzin tygodniowo, po 5 godzin dziennie. W oddziale 5-6-latków (,,O") czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 23 godziny.
- Czas trwania zajęć dydaktycznych jest dostosowany do rozwoju i potrzeb psychofizycznych dzieci - nie dłużej niż 30 minut.
- Organizację pracy oddziału przedszkolnego określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, potrzeb i zainteresowania dzieci oraz oczekiwania rodziców ustalają szczegółowy plan pracy oddziału.
- Na wniosek rodziców w oddziałach przedszkolnych mogą być organizowane zajęcia z religii na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§ 25a
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Dzieciom w oddziale przedszkolnym zgodnie z rozpoznanymi u nich indywidualnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi udziela się pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego jest organizowana przez dyrektora szkoły.
- Dyrektor powołuje zespół składający się z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów i wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu.
- Zespół określa potrzeby, opracowuje i wdraża plan działań wspierających.
- Wsparcia udziela się przede wszystkim dzieciom: niepełnosprawnym, z problemami niedostosowania lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, bytowym, mającym trudności edukacyjne, szczególnie uzdolnionym, z zaburzeniami komunikacji językowej, przewlekle chorym, znajdującym się z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, przeżywającym trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi, zmianą środowiska edukacyjnego, w tym spowodowane wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Rodziców/prawnych opiekunów powiadamia się o ustaleniach zespołu i możliwościach uczestnictwa w jego pracach.
§ 25b
Zajęcia indywidualne
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9lat.
- Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego, obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.
- Dyrektor organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
- Zajęcia indywidualne przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
- Zajęcia indywidualne przygotowania przedszkolnego mogą być orgamzowane z grupą przedszkolną w oddziale.
§ 26
Zakres zadań nauczycieli
- Planując realizując pracę wychowawczo-dydaktyczną, nauczyciele oddziału przedszkolnego:
- tworzą warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
- odpowiadają za bezpieczeństwo i zdrowie swoich wychowanków;
- wspierają rozwój aktywności poznawczej dziecka;
- współpracują z pedagogiem, logopedą;
- współpracują z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - edukacyjnych;
- doskonalą metody pracy z dziećmi, podnoszą swoją wiedzę pedagogiczną, uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- prowadzą dokumentację przebiegu swojej pracy.
- Zasady współdziałania rodziców i nauczycieli regulują zapisy rozdziału 5.
§ 27
Prawa i obowiązki wychowanka
- 1. Prawa i obowiązki wychowanków oddziału przedszkolnego:
- Wychowanek oddziału przedszkolnego ma prawo do:
- właściwie organizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej i/lub psychicznej oraz ochrony i poszanowaniajego godności osobistej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym poprzez zabezpieczenie jego podstawowych potrzeb takich jak potrzeby biologiczne, emocjonalno - społeczne, potrzebę bezpieczeństwa, miłości i uznania.
- Wychowanek oddziału przedszkolnego ma obowiązek:
- szanowania wytworów innych dzieci,
- podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego,
- przestrzegania zasad higieny osobistej.
- Dziecka będącego w oddziale przedszkolnym nie dotyczą zapisy rozdziałów: 7, 8.
- Wychowanek oddziału przedszkolnego ma prawo do:
§ 27a
Obowiązki rodziców
- 1. Rodzice/prawni opiekunowie dziecka zobowiązani są do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka 6-letniego do oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- informowania do dnia 30 września dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego za granicą.
§ 27b
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego
- 1. Dzieci przyprowadzane są do oddziału przedszkolnego do godziny 8.30.
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do oddziałów przedszkolnych odpowiadają rodzice lub upoważniona przez nich osoba pełnoletnia; na nich też spoczywa obowiązek przyprowadzania i odbierania dzieci.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
- Upoważnienie może być również udzielone osobie, która ukończyła 10 rok życia.
- Upoważnienie może być stałe lub jednorazowe, udziela się go w formie pisemnej.
- Wydanie dziecka następuje po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość wskazanego w treści pełnomocnictwa.
- Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców.
- Rodzice ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z oddziałów przedszkolnych przez upoważnioną przez nich osobę.
- Rodzice powierzają dziecko nauczycielowi oddziału.
- Nauczyciel oddziału przedszkolnego bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego przejęcia od rodzica do momentu odbioru lub przekazania go nauczycielowi pełniącemu opiekę przedszkolną.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. upojenie alkoholowe, agresywne zachowanie). Nauczyciel oddziału przedszkolnego lub pełniący opiekę przedszkolną ma obowiązek zatrzymać dziecko do czasu wyjaśnienia sprawy. W tym przypadku należy wezwać drugiego rodzica lub upoważnioną do odbioru inną osobę. Jeżeli jest to niemożliwe nauczyciel ma prawo wezwać policję.
- W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy oddziału przedszkolnego, nauczyciel kontaktuje się telefonicznie z rodzicem/opiekunem prawnym, osobą upoważnioną do odbioru.
- W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami w dokumentacji szkoły nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców osoby upoważnionej, nauczyciel powiadamia dyrektora szkoły.
- Po upływie 1/2 godz. od czasu zakończenia opieki przedszkolnej dyrektor lub nauczyciel powiadamia Policję.
- Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego odpowiedzialni są rodzice/prawni opiekunowie oraz nauczyciel danego oddziału przedszkolnego.
- W zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom nauczycieli mogą wspomagać wyznaczeni pracownicy niepedagogiczni oraz rodzice dzieci.
- Wycieczki organizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulaminem obowiązującym w szkole.
- W razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym nauczyciel sprawujący opiekę zobowiązany jest postępować zgodnie z przyjętą w szkole procedurą postępowania w razie wypadku.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 27c
Warunki stosowania sztandaru szkoły oraz ceremoniału szkolnego
- Uczeń ma prawo i obowiązek poznawania historii szkoły, postaci związanych z jej tradycją oraz patrona szkoły Lucjana Kowalskiego.
- Uczniowie są zobowiązani do szanowania symboli szkoły oraz kultywowania dobrych jej tradycji.
- Do najważniejszych uroczystości tworzących ceremoniał szkolny zalicza się w szczególności:
- rozpoczęcie roku szkolnego;
- Dzień Edukacji Narodowej;
- ślubowanie klasy pierwszej
- Święto Niepodległości;
- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej;
- Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja;
- zakończenie roku szkolnego.
- Do obowiązków ucznia należy oddanie szacunku ludziom i wydarzeniom, z którymi związane są święta państwowe i szkolne poprzez uroczysty strój, o którym mowa w§ 18 ust. 2 pkt. 10.
- Szkoła posiada własny sztandar.
- Elementem stałym uroczystości szkolnych jest udział w nich sztandaru szkoły z przestrzeganiem następujących zasad:
- wprowadzenie sztandaru;
- hymn państwowy;
- część oficjalna uroczystości;
- wyprowadzenie sztandaru;
- część artystyczna.
- Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają powagi zachowania, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezencji, właściwych postaw jego poszanowania.
- Uczeń ma prawo i obowiązek reprezentować szkołę w środowisku lokalnym w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych i oświatowych.
- Zaszczytnym wyróżnieniem dla ucznia jest udział w poczcie sztandarowym szkoły.
- Kandydatury składu są przedstawione przez wychowawców klas oraz Samorząd Uczniowski i zatwierdzane przez Radę Pedagogiczną.
- W skład osobowy pocztu sztandarowego wchodzą chorąży i dwuosobowa asysta.
- Insygnia pocztu sztandarowego stanowią:
- biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone białym kolorem w stronę kołnierza, spięte na wysokości lewego biodra;
- białe rękawiczki.
- Ubiór pocztu sztandarowego stanowi strój galowy.
- Sztandarem opiekuje się nauczyciel opiekun Samorządu Uczniowskiego.
- Opiekun pocztu sztandarowego odpowiada za przygotowanie składu pocztu do godnego reprezentowania szkoły, uczy odpowiednich postaw i zachowania, dba o przestrzeganie ceremoniału szkolnego.
- Do pełnienia tej funkcji powoływanych jest trzech uczniów cieszących się nienaganną opinią, wyróżniających się pod względem zachowania i nauki.
- Za niewłaściwe wypełnianie obowiązków, a w szczególności za brak należytego szacunku dla sztandaru i nieprzestrzeganie ceremoniału, a także inne uchybienia statutowi szkoły, uczeń może być odwołany z funkcji przez Dyrektora Szkoły na wniosek opiekuna sztandaru lub innego nauczyciela.
- Sztandar uczestniczy w najważniejszych uroczystościach szkolnych.
- Sztandar za zgodą Dyrektora Szkoły może brać udział w:
- uroczystościach organizowanych przez administrację samorządową i państwową;
- uroczystościach religijnych: uroczyste msze święte, uroczystości pogrzebowe;
- ważnych wydarzeniach innych szkół i społeczności lokalnej.
- Podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego absolwenci będący członkami pocztu sztandarowego przekazują go pod opiekę swoim następcom.
- W czasie uroczystości sztandar jest wprowadzany po podaniu komendy „baczność - sztandar szkoły wprowadzić" wyprowadzany „baczność - sztandar szkoły wyprowadzić".
- W przypadku, gdy poczet uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub gdy ogłoszono żałobę narodową, sztandar zostaje udekorowany czarnym kirem w lewym górnym rogu.
- Szkoła Podstawowa im. Lucjana Kowalskiego w Skórowie posiada własną pieśń.
- Pieśń szkoły wykonywana jest podczas uroczystości szkolnych.
§28
- Rada Pedagogiczna na posiedzeniu dnia 28.06.2023 r. podjęła uchwałę nr l 9/2022/2023 w sprawie zmian w statucie z dnia 01.06.2018 r.
- Statut ze zmianami wchodzi w życie dnia 01.09.2023 r.